Vücudunu Tanıyarak Sağlıklı Kilo Alabilirsin

sağlıklı kilo alma için beslenme önerileri

Kilo almanın aslında vermekten çok daha zor bir süreç olduğu pek çok kişiyi şaşırtır. Ancak durum aslında tam olarak bu şekilde. Çok düşük vücut ağılığında olmanın metabolik, genetik, psikolojik pek çok nedeni olduğu gibi sonuçları da hem sosyal hayatımızı hem de fiziksel sağlığımızı olumsuz etkileyerek yaşam kalitemizi düşürür.

Kilo Almak İçin Bir Diyet Var Mıdır?

Tek amacı kilo almak olan bir beslenme programı için kesinlikle sağlıklı bir diyet diyemeyiz. Amaç sağlık olmalıdır. Hem metabolizmamızı yormadan hem de istediğimiz vücut ağırlığına ulaşmak imkansız değil. Sadece bu süreci bir yarış haline getirmemeliyiz. Hızlı kilo almak gibi kendimizi daha fazla strese sokacağımız düşüncelere kapılmamalıyız.

Bölgesel Kilo Almak Mümkün Müdür?

Sadece tek bir bölgeden kilo almak veya vermek diye bir durum maalesef mümkün değil. Kilo alma ilacı gibi bir şey var olmadığı gibi özel besin de yoktur. Protein tozları, cici bebe gibi şekerli besinler sağlıklı olmayı sağlamaz. Bu besinler maalesef sadece sağlıksız bir şekilde ani almalara sebep olur.

Vücuduna Kulak Ver!

Sağlıklı kiloya ulaşmak, hem psikolojik hem de fiziksel olarak denge halinde olmayı sağlar. Bunun için öncelikle metabolizmamızı tanımalıyız. Tükettiğimiz besinler hakkında ne yediğimizden, ne zaman yediğimize ve ne miktarda yediğimize kadar daha bilinçli yaklaşmamız gerekmektedir.

Dengeli, düzenli ve rengarenk beslenmenin açamayacağı kapı yoktur. Mevsiminde tüketilen sebze ve meyve ağırlıklı, metabolizmamıza göre miktarı dengelenmş karbonhidrat kaynakları ile zenginleştirlmiş ve vücudumuzjun yapısını oluşturan temel taşlar olan proteinler ile tamamlanmış bir beslenme düzeni hayat tarzı haline getirilmelidir.

Beslenmede çeşitlilik sağlamak bütün besin öğelerini dengeli bir şekilde karşılamamızı sağladığı gibi lezzet arayışımızı da tatmin eder.

Dengeli ve düzenli beslenmek kişiden kişiye daha doğrusu metabolizmadan metabolizmaya değişen bir kavramdır. Her birey için kilo almayı veya vermeyi sağlayan besinler aynı değildir. Çünkü her bireyin metabolizması aynı şekilde çalışmaz.

Parmak izimiz gibi bize özel bir yapı olan mikrobiyom yapımız metabolizmamızı ve genel sağlık durumumuzu yöneten temel yapıdır ve bakterilerimizin sağlığı bizim sağlığımız demektir.

Kilo Alamamak ve Kilo Alamamanın Nedenleri

Kilo alamamanın nedenleri nelerdir? Birçok kişi tarafından bilinmese de kilo almak vermeye göre her zaman daha zordur. Bugün birlikte kilo almanın zorluklarına değinelim.

Kilo ve Metabolizmamızın Fazla Hızlı Çalışması

Kilo alamamanın altında yatan en büyük neden matabolizman. Bazı bireyler sadece bazal metabolizmalarının hızlı çalışması ile çok fazla enerji harcayabilirler. Bu durumda yüksek kalorili beslenseler dahi kilo almazlar. Bu durumda yapılacak şey kas kütlesini arttırıcı spor yaparak kilo almak. Ve metabolizmanın durumunu net bir şekilde anlayabilmemiz için karbonhidrat, protein ve yağ metabolizmalarımızı kontrol eden, mikrobiyom yapımızı yakından tanıyıp ona uygun bireysel beslenme programı oluşturmaktır.

Kilo ve Egzersiz Yapmak

Aerobik veya kardiyo gibi büyük kas gruplarını sürekli ve ritmik olarak çalıştıran dayanıklılık egzersizlerini haftada 3 gün veya daha sık yapmak da kilo artışını engeller hatta büyük oranda kilo kaybı sağlar.

Bu gibi egzersizleri özellikle profesyonel anlamda yapan bireylerde gerekli görüldüğü taktirde suplement önerilir. Ancak tabi ki öncelikli olarak bireyin metabolizmasını yakından tanıyıp, antreman yoğunluğuna ve vücut kompozisyonuna göre beslenmesi çok önemlidir.

Kilo ve Hastalık Durumu

İshal, diyabet, emilim bozukluğu gibi problemlerde tükettiğimiz besinler vücudumuzda yeterince etkili bir şekilde kullanılamaz. Bu durumda karbonhidrat, protein ve yağ makro besin öğelerinin vücudumuzda enerji metabolizmaları düzensiz hale gelir.

Başka bir açıdan bakacak olursak, bağırsaklarımızda mikrobiyom yapımızın bozulmasıyla besin emilimi yeterince gerçekleşemez. Ve tükettiğimiz besinlerdeki vitamin ve mineraller olduğu gibi dışkı ile birlikte vücuttan çıkar. Ve bize hiçbir faydası olmamış olur. Bu durumda yine istemsiz kilo kaybına, kilo almada zorluğa neden olur.

Psikolojik Problemler

Kilo alamamanın veya veremenin bir diğer nedeni ise psikoljidir. Depresyon, anksiyete veya yeme bozukluğu gibi belki de temelde yemeklerden tamamen bağımsız bir şekilde karşımıza çıkan ve bizi yiyip bitiren psikolojik bozukluklar da kilo almamızın önünde duran kocaman birer engeldir aslında.

Bu gibi durumlarda bireylerin yemek yemek istememesi, veya beden algısında bozulma ile birlikte tamamen yemek yemekten kaçması, kendisini aç bırakması da aynı şekilde sağlıksız bir kilo kaybı ve aşırı zayıflık durumu ile sonuçlanır. Bu gibi durumlarda bir uzmandan yardım almak en önemli adımdır.

İkinci beynimiz olan bağırsaklarımızın da tabi ki psikolojik problemlerimiz üzerindeki etkisi göz ardı edilemez. Vücudumuzun en uzun sinir hattı olan vagus siniri vardır. Bunu beynimiz ve bağırsaklarımız arasında iletişim sağlayan bir hat olarak düşünebiliriz. Bu durumda mikrobiyom yapımızı ne kadar yakından tanırsak o kadar iyi olur. Ve metabolizmamıza ne kadar dostça kulak verirsek psikolojik durumumuz üzerinde büyük oranda düzelme gözlemleyebiliriz.

Kilo Alamamak ve Sağlık Problemleri

Vücudumuzda yağ kütlesinin azalmasının yanında kas ve kemik kütlemiz de sağlıklı oranın altına düşmeye başlaması ile birlikte kilo alamama durumunun ortaya çıkardığı riskler ile karşılaşmaya başlarız. Ağırlık kazanamama ile birlikte bazı riskler ile karşılaşabiliriz.

Kilo Alamamak ve Yaşlı Bireyler ve Çocuklar

Yaşlı bireyler için daha kırılgan bir kemik yapısı, ileriki yaşlarda çok daha risklidir. Özellikle kadınların menapozdan sonra kemik kırılmaları ve geri dönüşü olmayan sakatlıklar için büyük bir risktir.

Bireylerin vücut kompozisyonlarının oluştuğu yaşam dönemi çocuklukta aşırı zayıflık ilerleyen yaşlarda olumsuzluklara neden olur. Bu bireylerin kemik gelişimini olumsuz yönde etkileyerek kemik eğriliklerine neden olur. Veya kolay kırılan, yeterli mineral yoğunluğuna ulaşmamış kemik yapısına sebep olur.

Diş yapısında bozulmalar, çocukluk döneminde sağlıklı gelişemeyen çene ve diş yapısı, ileriki yaşlarda kolayca çürüyen dişler hatta dişlerin dökülmesi de aynı şekilde ağırlık kanamamanın ortaya çıkarttığı sağlık problemlerindendir.

Kilo Alamamak ve Zayıf Bağışıklık Sistemi

Bununla birlikte yaş ve cinsiyet fark etmeksizin bağışıklık sisteminin güçlü olmaması ile birlikte enfeksiyonlara karşı vücut direncinin azalmış olması beklenen bir durumdur. Bu durum sadece basit soğuk algınlığı gibi hastalıklara karşı dirençsizlik değil daha ilerlemiş olan vakalarda ağır saç ve cilt problemleri, otoimmün rahatsızlıklar, ağır enfeksiyonlar gibi pek çok durum da gözlemlenebilir.

Kilo Alamama ve Kısırlık

Aşırı zayıf olmak, yeterince besin öğesinin vücutta etkili olarak metabolizmaya katılamaması hormonlarımızı da etkiler. Özellikle cinsiyet hormonları yağ ağırlıklı bir yapıya sahiptir. Bu yapıların bozulması kadınlarda doğurganlığın azalması, kadın cinsiyet hormonlarının yeterince etkili çalışamamasına bağlı olarak sonuçlanır. Aynı zamanda tüylenme, ses tellerinde kalınlaşma, yüz ve vücut hatlarında erkeksi bir görünüm ile sonuçlanır. Erkeklerde ise yine aynı şekilde cinsiyet hormonlarının yağ yapısının bozulması kısırlığa ve erkek cinsiyetinin karakterize fiziksel özelliklerinde istenmeyen bozulmalar ortaya çıkmasına sebep olur.

Aşırı Yorgunluk, Tükenmişlik

Düşük ağırlıkta olan bireylerde besin yetersizliğine bağlı dikkat dağınıklığı, tükenmişlik, kas dayanıklılığında azalma meydana gelir. Aynı şekilde yorulma da yine sağlıklı vücut ağırlığının altında olmanın ortaya çıkarttığı problemler olarak sayılabilir.

Bağırsak mikrobyomun hem kilo alamamak durumunda hem de tüm bu problemlerin temelinde olabilir. Sen de bağırsak mikrobiyomunun sesine kulak ver, ideal kiloya ulaş!

Not: Bu makale bilgilendirme amaçlıdır. Profesyonel tıbbi tavsiye, teşhis veya tedavi oluşturmak veya onun yerine geçmesi amaçlanmamıştır.
Phone
Sitemizde çerez konumlandırılmaktadır. Çerezlere ilişkin detaylı bilgi için Aydınlatma Metni’ni ve Gizlilik Politikası’nı inceleyebilirsiniz.