Hızlı Metabolizma İçin İpuçları

Metabolizma hızlandırma yolları

Hızlı metabolizmanın sırrı bu yazıda seninle! Her canlı organizma yaşamını devam ettirmek için bazı metabolik olaylar gerçekleştiriyor. Haydi bu mükemmel sistemi yani metabolizmamızı yakından inceleyelim!

Metabolizma Nedir?

Canlı organizmada canlılık süresi boyunca meydana gelen yapım yani anabolizma; yıkım yani katabolizma olaylarının bütünüdür. Metabolizmayı anlamak, yaşamı anlamanın anahtarıdır diyebiliriz. Büyüme hormonu, insülin, üreme hormonları, uyku hormonu melatonin vücutta yapım reaksiyonlarına katılır. Katabolizma olaylarına bir örnek ise enerji üretimidir ve vücudumuzun ideal seviyede çalışması sağlanır.

Metabolizmanın Hızlanması ve Yavaşlaması Neye Bağlı?

Vücutta bazı olaylara bağlı olarak metabolizma hızlanabilir ya da yavaşlayabilir. Peki bu olaylar neler olabilir? Kas kütlesinin fazla olması hızımızın en önemli belirteçlerinden biri. Hatta erkeklerin kadınlara göre bu konuda daha şanslı olduğunu söyleyebiliriz. Çünkü erkek vücudunun yapısal olarak kas oranı daha fazla. Yaptığın egzersize ve beslenmene bağlı olarak kas oranındaki artış bu hızın hızlanmasını sağlayacaktır. Düzenli fiziksel aktivite ve beraberinde doğru işleyen bir enerji döngüsü de metabolizma hızında etkili. Yani hücrelerinin oksijen kullanma kapasitesinin artması iyi bir enerji döngüsünü de beraberinde getirir. Tabi ki gün içerisinde yeterli su tüketiminin varlığı doğru işleyen bir metabolizma demektir. Çünkü vücudumuzdaki neredeyse tüm faaliyetler su varlığında gerçekleşir. Yetersiz su alımı da bu faaliyetlerin aksamasına sebep olacaktır.

Beslenme adına yeterli kalori alımının olması metabolizma desteklenmesi için en önemli etkenlerden. Yetersiz kalori hücrelerin enerji üretememesine sebep olur. Enerji üretemeyen hücreler vücut fonksiyonlarını gerçekleştiremez. Makro ve mikro besin öğelerinin olması gereken oranlarda alınması da vücudunu destekleyecektir. Bunun aksine makro ve mikro besin bileşenlerinin yetersiz alınması seni olumsuz etkileyecektir. Bunun sonucunda vücudunun yavaşladığını görebilirsin.

Yetersiz uyku, yetersiz su tüketimi, fazla miktarda ani kilo kayıpları vücutta yavaşlamaya sebep olacaktır.

Metabolizmayı yavaşlatan bir diğer etken ise vücuttaki enfeksiyonlardır ve düzenli takip ile tedavi edilmelidir. Kandaki vitamin ve mineral konsantrasyonlarının yetersizliği gibi durumlar da metabolizmasal faaliyetlerin yavaşlamasına sebep olacaktır. Bu yüzden düzenli aralıklarla kan tahlili yaptırmak ve doktor takibinde olmak gerekebilir.

Bazal Metabolizma Nedir?

Bazal metabolizma; bireyin sadece yaşamsal faaliyetlerini gerçekleştirebilmesi için enerji kullananan metabolik sistemdir. Bazal metabolizma hızı ise bireyin yaşamsal fonksiyonlarını yerine getirebilmesi için ihtiyaç duyduğu minimum enerjidir. Her bireyin kendine özgü bir metabolizma hızı vardır. Bu hız yine bazı faktörlere bağlı olarak değişmektedir. Bakalım bu faktörler neler? Okumaya devam edelim..

Bazal hız temelde vücut kütlesine ve vücuttaki kas kütlesine bağlıdır. Bunlar dışında cinsiyet, egzersiz durumu, yaş, genetik durum da büyük oranda etki gösterecektir. Uyku, hormonal durum ve tabi ki beslenme de bazal hızı etkileyen faktörler arasındadır. Yani vücudumuzun ideal seviyede çalışması için beslenmemize, uykumuza, egzersiz durumumuza dikkat etmek elzemdir diyebiliriz. Yaşla beraber kas kaybı yaşanması ile bazal metabolizma hızı düşer. Kas kaybının artmasına bağlı olarak vücut yağ yüzdesinin artması da bu hızı düşürür. Bu aşamada en önemli destek vücudumuza uygun, dengeli ve planlı bir beslenme desteği olacaktır.

Metabolizma nedir ve nasıl hızlandırırız bir önceki yazımızda konuştuk. Vücudumuzda gerçekleşen yaşamsal fonksiyonlarımıza genel olarak metabolizma diyorduk. Iyi işleyen metabolizmanın sağlığın temeli olduğunu biliyor musun? Önceki yazımda metabolizmanın ne olduğundan, hızının nelere bağlı olduğundan bahsettim. Peki metabolizmanın mikrobiyomla ilişkisini öğrenmek ister misin?  Önce sindirim metabolizmasını biraz inceleyelim.

Sindirim ve Metabolizma

Hücresel işlevleri ve tüm vücut işlevlerini sürdürmek için canlı organizmalar sürekli olarak enerjiye ihtiyaç duyar. Sindirimin amacı bir anlamda enerji üretmek ve canlılığı devam ettirmektir. iyi çalışan bir sindirim sistemine sahip olmak sandığından da önemli! Bunu elde etmek içinse önemli olan sindirim metabolizması!

İnsanlar enerji üretmek için organik besinleri kullanırlar. Bu nedenle vitaminler ve iyonların desteğiyle enerji için karbonhidrat, yağ ve protein alımına ihtiyaç duyarlar. Sindirilen besinler bağırsaktan emilerek enerji üretmemiz için kullanılır. Işte bu noktada karşımıza karbonhidrat, protein ve yağ metabolizmaları çıkar. Bu öğeleri vücutta ideal oranlarda kullanabilmen için spesifik metabolizmalarının düzgün bir şekilde çalışması gereklidir. Doğru işleyen bir sindirim metabolizması  birçok sindirim probleminin yaşanmasını engelleyecektir.

Sindirim metabolizması bu zamana kadar ilgi görmeyen, pek sevilmeyen organı bağırsak bize önemli ipuçları veriyor. Yani bağırsaklarını daha fazla sevmen için birçok sebebin var. Son çalışmalarda da gördük ki bağırsakların sandığından çok daha önemli bir organ. Hatta sağlığının temelini oluşturmak konusunda oldukça iddialı!

Mikrobiyom ve Metabolizma İlişkisi?

Vücudumuzda özellikle de bağırsaklarımızda birçok farklı çeşitte ve çok fazla miktarda minik bakteri dostlarımız var. Bağırsaklarımızdaki bu bakterilerin oluşturduğu mikrobiyom dünyasının bizim metabolik faaliyetlerimize etkisi bir hayli büyük. Bu metabolik faaliyetlere sayısız örnek verebiliriz. Merak ediyorsan bir kısmını aşağıda bulabilirsin, okumaya devam et!

Bakteri dostlarımız makro bileşenlerimiz  olan karbonhidrat, protein, yağ sindirimi ve işlenmesine yardımcı oluyor. Bu sayede iyi çalışan bir sindirim sistemi elde etmiş oluyoruz. Bu da bize sindirim metabolizması önemini vurguluyor. Sen de gaz şişkinlik hazımsızlık problemleri yaşıyorsan bakterilerinin durumunu öğrenmen gerekiyor!

Vücudumuzda bakterilerimizin yardımıyla birçok vitamin sentezlenebiliyor. Yani bakterilerimizin oldukça önemli bir görevi daha var: vitamin sentezi.

Bu küçük dostlarımız kilo yönetiminde de bir hayli etkililer. Kolesterol, kan şekeri regülasyonu, enerjinin verimli kullanılması, iştah yönetimi gibi durumlarda önemli bir yere sahipler.

Tabi ki bağışıklığımızı destekleyip vücudumuzu savunmamıza destek oluyorlar. Beraberinde hastalıklardan korunmamıza da yardımcı oluyorlar. Güçlü bağırsaklar güçlü bağışıklık!

Bir diğer etkisi ise verimli uyumamıza katkı sağlamaları. Yapılan çalışmalarda bağırsağımızdaki bazı bakteri çeşitleri verimli ve kaliteli uyku ile ilişkilendirilmiştir.

Yani kısacası vücudumuzda birçok metabolik faaliyetlerde görevli olan çok sayıda yararlı bakteri bulunuyor. Bu yararlı bakterilerin varlığı, yokluğu, sayısı, çeşidi, işlevinin yerinde olması düzgün çalışan bir organizma demektir. Bu bakterilerin mutlu bir şekilde bize destek olabilmesi için bize düşen görev mikrobiyomumuza yönelik beslenmek olacaktır.

Metabolizma ve Kilo Kaybı

150 yıldan fazla bir süredir biyokimyacıların ilgisini çeken metabolizma elbette düşündüğümüzden çok daha karmaşık.

Kilo kaybının en önemli noktası doğru işleyen bir enerji döngüsü. Doğru işleyen enerji döngüsü de doğru beslenmen sonucunda oluşuyor. Yani bir türlü kilo kaybı yaşayamama sebebin yanlış beslenme alışkanlıklarındır. Tabi ki bunun yanında karbonhidrat, protein ve yağ alımının doğru oranlarda olmaması da kilo kaybı olmamasının gizli cevapları arasındadır. Buna ek olarak yetersiz su tüketimi, yetersiz fiziksel aktivite, yetersiz uyku da iştah metabolizmanı etkileyecektir. Vücuttaki vitamin ve mineral eksiklikleri de elbette kilo denetimini zorlaştıracaktır. Örneğin D vitamini yetersizliği, demir eksikliği gibi durumlarda vücudun gerçekleştirmesi gereken faaliyetleri yeterli düzeyde yerine getiremez. Bir anlamda düzgün çalışmayan bir sistem karşımıza çıkmış olur. İşte bu yüzden düzenli aralıklarla kan tahlili yaptırıp vücudundaki son durumu gözlemlemelisin.

Zayıflama adına birçok yönteme başvuruluyor. Akupunktur, zayıflama ilaçları, bariatrik cerrahi, çok düşük kalorili diyetler bu yöntemlerden birkaçı. Bunların etkinliği kişiden kişiye göre değişse de her şeyin temeli beslenme ve vücut dengesinden geçiyor. Yani beslenme yanlışsa aslında deneyeceğin alternatif yöntemlerin hali hazırda sana hiçbir yararı olmuyor. Üstelik bu yöntemlerin mutlaka işe yarayacağı ve sana yüksek oranda sağlık sunacağı gibi bir durum yok. Hatta etkisi tam olarak bilinmeyen bazı yöntemler sana çok büyük oranlarda zararlar verebilir. Hatta vücudunda geri dönüşü olmayan  hasarlar bırakabilir. Onlardan birisi olan zayıflama ürünlerinden bahsedelim.

Zayıflama Ürünlerinin Metabolizmaya Etkisi

Bazen hızlı zayıflamak ve metabolizmayı hızlandırmak adına etkisi ve içeriği yeterince bilinmeyen ürünlere başvurulabiliyor. Aslında bitkisel, katkısız denilerek satış stratejisi yapılıyor. Ancak bu tarz ürünlerin zararları gün geçtikçe artmaya devam ediyor. Doktor, diyetisyen kısacası bir uzman onayı olmadan bu tarz ürünlerin kullanılmaması gerektiği akıldan çıkarılmamalıdır. Bu tarz ürünler metabolizmada hasar bırakarak geri dönüşü olmayan durumları beraberinde getirir. Bu yüzden mümkün olduğunca sağlıklı beslenme odaklı olman kalıcı çözümler getirecektir. Acil ve çok hızlı bir şekilde kilo vermenin doğru bir şey olmadığını unutmayalım. Önemli olan farkındalıkla ideal zamanda ideal kilo kayıpları sağlanması.

Zayıflama ilaçları olarak bilinen ürünler vücutta kalıcı hasarlar bırakarak çok büyük sorunlara sebep olur. Bunların başında da böbrek sağlığının kalıcı bir şekilde etkilenmesi geliyor. Çünkü bu tarz ürünler daha çok böbrek yoluyla yani idrar ile atılır. Bu ürünler kullanılırken özellikle bir de az su tüketimi varsa böbrek hasarı kaçınılmaz olabilir. Bunlara ek olarak çarpıntı, tansiyon yüksekliği, kalpte sıkışma olabilir. Ayrıca daha fazla kilo almaya, vücut dengesinin bozulmasına, kan şekeri dengesizliği gibi problemlere sebep olur. İçerisindeki kimyasallardan dolayı karaciğer sağlığını da olumsuz etkileyecektir. Bu tarz birçok ürün masum görünmesi adına bitkisel olarak tanıtılır. Ancak bitkisel olması mutlaka sağlıklı olacağı anlamına maalesef gelmez. Bu yüzden bu ürünleri kullanmak gibi bir düşüncen varsa mutlaka bir uzmana danışmalı, uzman görüşü almalısın.

KAYNAKLAR

Metabolism

What determines the basal rate of metabolism?

Not: Bu makale bilgilendirme amaçlıdır. Profesyonel tıbbi tavsiye, teşhis veya tedavi oluşturmak veya onun yerine geçmesi amaçlanmamıştır.
Phone
Sitemizde çerez konumlandırılmaktadır. Çerezlere ilişkin detaylı bilgi için Aydınlatma Metni’ni ve Gizlilik Politikası’nı inceleyebilirsiniz.