Gaz ve Şişkinlik Problemin İçin 6 Öneri

gaz ve şişkinlik için öneriler

Gaz ve şişkinlik, zaman zaman geçici zaman zaman kronikleşen rahatsız edici iki durum. Sen de bu durumlardan muzdaripsen okumaya devam et!

Değişen yaşam koşulları, artan stres, hazır yiyecek tüketimi, hareketsiz yaşam.. Gaz ve şişkinlik probleminin altında yatan nedenlerden bazıları.. Şişkinlik, genel olarak sindirim sisteminde aşırı gaz birikmesi sonucu oluşur. Karın bölgesindeki rahatsız edici gerginlik; beraberinde hassasiyet, kramp ve ağrı durumudur. Bağırsaklardaki yararlı bakterilerin ürettiği gaz vücutta her zaman vardır. Üretilen bu gaz normalde kişilerin sağlığı üzerinde olumsuz etki yaratmaz. Ancak bu bakterilerin oranlarına bağlı olarak gaz üretiminin artması midede ve bağırsaklarda şişkinliğe neden olur. Bu nedenle ortaya çıkan bu fazla gaz, kontrolsüz gaz çıkarma, sık geğirmelere sebep olur. Tuvalet alışkanlıklarında düzensizlikler, karın ağrısı, göğüs ağrısı, nefes darlığı ve çarpıntı gibi problemleri tetikleyebilir.

Sindirim Problemleri Neden Olur?

Peki özellikle sosyal hayatımızı bu kadar etkileyen gaz ve şişkinlik sebepleri neler olabilir?

  • Çok hızlı yemek yemek. Ve beraberinde lokmaları iyi çiğnememek
  • Hava yutulmasına sebep olabileceği için sakız çiğnemek ve pipet kullanımı
  • Çok uzun süre aç kalmak. Ve bir anda fazla miktarda yiyecek tüketmek
  • Yağ ve lif oranı çok yüksek yiyecekler
  • Yetersiz su tüketimi
  • Fazla kilolar özellikle karın bölgesindeki yağlanma sonucu karna baskı olması
  • Sindirim sistemi sorunları
  • Çölyak hastalığı, dispepsi, irritabl bağırsak sendromu, gastrit, kabızlık, bağırsak kanseri
  • Gıda Alerjileri/ Gıda Hassasiyetleri
  • Gıda zehirlenmeleri
  • Vücutta biriken fazla sıvı yani ödem
  • Hareketsiz yaşam
  • Stres
  • Sağlıksız Beslenme Alışkanlıkları

Gaz ve Şişkinlik Yaratabilecek Besinler Nelerdir?

Bazı besinleri fazla miktarda tüketmek şişkinlik sebebi olabilmekte. Hatta bu besinlerin az miktarları bile rahatsız etmekte yeterli olabiliyor. Peki bunlar neler?

  • Tahıllar, kuru baklagiller, kuruyemişler gibi lif oranı yüksek besinler
  • Çiğ sebzeler ve sert meyveler
  • Sülfürlü sebzeler
  • Mayalı yiyecek ve içecekler
  • Herhangi bir hassasiyet durumu var ise glutenli ve laktozlu besinler
  • Şeker oranı fazla yiyecek ve içecekler
  • Yapay tatlandırıcı içeren yiyecek ve içecekler
  • Gazlı içecekler

Gaz ve Şişkinliğin Mikrobiyom İle İlişkisi

Bağırsak mikrobiyomu sindirim faaliyetinde aktif rol oynar. Çünkü bağırsaklarda karbonhidrat, protein, yağ metabolizmaları ile ilişkilendirilmiş çok sayıda farklı bakteri bulunmaktadır. Bu bakterilerin varlığı, eksikliği, çeşitleri ve oranları bağırsakların sindirim verimini doğrudan etkilemektedir.

Kronik hastalıklar, yaşlanma, ilaç kullanımı, antibiyotik kullanımı, stres gibi farklı sebepler sonucunda bağırsak bakteri dengesinde bozulma gerçekleşir. Bu bakteri dengesinin bozulması sonucunda mikrobiyom farklılaşır. Mikrobiyom farklılaşması gaz, şişkinlik veya hazımsızlık gibi sorunlara sebep olabilmektedir. Bu nedenle dengesiz bakterilerin dengelenmesi ve aktivitelerinin artırılması yaşanılan gaz şişkinliğin çözümünde etkili olacaktır. Bağırsak bakteri profilinizi görebildiğiniz mikrobiyom analizi gaz ve şişkinlik sebebinizi bulmanıza yardımcı olacaktır.

Gaz ve Şişkinlik Problemin İçin 6 Öneri! 

  • Yeterli su tüketmek
  • Stres yönetimini öğrenmek
  • Şişkinlik / gaz durumunu tetikleyen besinleri tespit edip bir süre ara vermek Mikrobiyomuna özel besinlerle bakteri dengesi sağlanıp bu besinleri tekrar beslenmeye entegre edebilirsin.
  • Yemek yerken acele etmemek, lokmaları iyi çiğnemek, öğünlerimizin en az 20 dakika olmasına özen göstermek
  • Yüksek şekerli, fazla yağlı ve paketli ürün, fast food tüketimi gibi sağlıksız beslenme alışkanlıklarından uzaklaşma

Şişkinlikten kurtulmak için bağırsaklarında yer alan iyi bakterilerin seviyesinin artış göstermesi aynı zamanda yeterli ve dengeli beslenme alışkanlıklarının hayata entegre edilmesi şarttır. Bu yüzden mikrobiyomuna uygun beslenmek doğru ve kalıcı bir çözüm sağlayacak!

Kaynaklar

Management of Chronic Abdominal Distension and Bloating

Bloating and Abdominal Distension: Clinical Approach and Management

Not: Bu makale bilgilendirme amaçlıdır. Profesyonel tıbbi tavsiye, teşhis veya tedavi oluşturmak veya onun yerine geçmesi amaçlanmamıştır.
Phone
Sitemizde çerez konumlandırılmaktadır. Çerezlere ilişkin detaylı bilgi için Aydınlatma Metni’ni ve Gizlilik Politikası’nı inceleyebilirsiniz.