Diyetisyen Gözünden Diyet Listeleri

Her diyet listesi kişiye özeldir. Kişiye özel diyet listesini en iyi diyetisyen yazar.

Diyet listesi görmek duymak sana ne hissettiriyor? Sen, ben veya bir başkası. Hayatının bir döneminde diyet yaptığını biliyorum . Kilo vermenin yollarını detoks diyetler, 1 haftada 10 kilo verdiren diyet listeleriyle denedin. Ancak yine de istediğin sonuca ulaşamadın mı? Veya verdiğin kiloların hep daha fazlasını geri mi aldın? Cevabın evet ise yanlış yaptığın bir şeyler mutlaka var demektir. Bugüne kadar duyduğun ve hatta denediğin tüm diyet türlerine birlikte göz atalım istiyorum. İlk sırayı en popüler diyete verdim!

Ketojenik Diyet

Ketojenik diyet kısa adıyla keto diyeti aslında 1920’lerde ortaya çıkan ve aslında kilo vermek için değil epilepsi gibi nörolojik hastalıkların tedavisinle uygulanan bir beslenme türü iken şu anda çok popüler hale gelmiştir. Keto diyeti düşük karbonhidrat alımına ve yüksek yağ alımına bağlı bir diyettir.  Bu diyet türünde, alınan karbonhidrat miktarını azaltmak vücudu ketozis denilen metabolik bir duruma sokar. Ketoziste vücut enerji için yağ yakmaya başlar ve karaciğerde bulunan yağı beyin için enerji sağlayan keton cisimlerine dönüştürür.

Ketojenik diyet listesinin gözdesi yağ kaynaklarıdır! Öğünlerin çoğunluğunu et, avokado, kuru yemişler tereyağ ve yumurta oluşturur. Bu diyet türünü yaparken kaçınman gerek besinler ise; tahıllı yiyecekler, tahıllar, soslar ve alkol olarak özetlenebilir.

Son dönemlerde yine fazlaca tercih edilen diyetlerden olan aralıklı oruç da ketozise girmeye destek verir. Şimdi gel diğer diyet türümüze göz gezdirelim.

Oruç Diyeti (IF)

Aralıklı oruç olarak da duymuş olabileceğin bu diyette ise besinlerden uzak durma yani günün belirli saatlerinde veya haftanın belirli günlerinde beslenmeye ara verilmesiyle oluşan bir döngüdür. IF diyetinin (aralıklı oruç diyetinin) birçok farklı türü vardır.

Oruç diyetinde en yaygın olan yöntem 16/8 yöntemidir. Yiyecek alımını günde 8 saat ile sınırlandırıp, kalan 16 saat boyunca aç kalınır yani oruç tutulur.  Diğer bir çok bilinen yöntem ise 5:2 yöntemidir.  Bu yöntemde art arda olmayacak iki gün 24 saat boyunca oruç hali olur yani açlık uygulanır. Ve bu günlerde enerji alımı %20-25 ile sınırlanmalıdır. Haftanın diğer beş gününde ise normal beslenme uygulanır.

Aralıklı oruç diyetinde bireyler gün içinde halsizlik, baş ağrısı ve tansiyon düşüklüğü yaşanması normaldir.  Bu diyeti özellikle diyabet hastaları (Özellikle Tip1), yeme bozuklu olanlar,  emziren anneler ve tansiyon problemi olan bireyler kesinlikle uygulamamalıdır.

Karatay Diyeti

Diyetlerden bahsedince karataydan bahsetmesem olmazdı. Canan Karatay diyeti olarak da tanımlanabilen Karatay diyetinde ekmek tamamen reddedilir. Temelde 2 ana öğünle beslenmeye dayalı bu diyette ara öğünlerde kesinlikle bir şey yenilip içilmemesi gerekiyor.

Dukan Diyeti

İsmini yine sıklıkla duymuş olabileceğin bir diğer diyet türü dukan diyetidir. Dukan diyetinde beslenmenin temeli protein ağırlıklıdır. Dukan diyetinde, kırmızı ve beyaz et, deniz ürünleri, sebzeler gibi besinlere sık sık yer verilmelidir. Toplamda 4 aşama içeren bu beslenmede; 1. aşama atak aşaması, 2. aşama seyir aşaması, 3. güçlendirme aşaması ve 4. koruma evresidir.

Diyetisyen Listelerinin Göz Bebeği Akdeniz Diyeti

Akdeniz diyeti kuralları olan bir beslenme planından ziyade yemek yeme temelli olan bir beslenme planıdır. Akdeniz’e komşu olan ülkelerin geleneksel olarak kullandığı pişirme ve yemek yeme alışkanlıklarına dayanır. Bu nedenle ismini de tam olarak buradan almaktadır.

Akdeniz tarzı beslenme şeklinde taze meyveler, sebzeler, baklagiller, az yağlı süt ürünleri, zeytinyağı, badem, avokado gibi sağlıklı yağ kaynaklarını beslenmeye daha fazla ekleme ile karakterizedir. Yapılan araştırmalarda da akdeniz diyetinin insan sağlığına birçok faydası olduğu sonucuna varılmıştır.

Sağlıklı Beslenmede Yeni Çağ: Mikrobiyom Diyeti

Peki, senin için sağlıklı beslenmenin tanımı nasıl olmalı biliyor musun? Hedeflerin değişmiş olsa da bugüne kadar uyguladığın bütün diyet listelerini bir kenara koy, çünkü artık hedefin ne olursa olsun bilimin ve teknolojinin sana sunduğu yeni çağda kendini tanıyarak vücudunun ihtiyacı olan besinlerle sağlıklı beslenmenin vakti geldi! Bugün bu sağlık problemlerine kalıcı çözümü bulmak için mikrobiyom dengesini sağlayan, çeşitliliğini arttıran ve kişisel ihtiyaçlara yanıt veren beslenmeyi “mikrobiyom diyeti” olarak adlandırıyoruz.

Yanlış beslenme alışkanlıkları ile bağırsak mikrobiyom profilinde kilo almaya eğilimli, obez bir hafıza oluşturursun. Bu hafıza maalesef verdiğin kiloların sürdürülebilir olmasını engeller.  Evet, kilo vermek bireyler için kolay olabilir ve çok kısa sürede kilo kaybı sağlanabilir. Ancak önemli olan doğru zaman aralığında sağlıklı ve sürdürülebilir bir kilo kaybıdır.

Mikrobiyomu öğrenmek, ağırlığının, vücudunun karmaşık çalışma sistemi içinde nasıl ve ne derecede uyum sağladığını anlamana yardımcı olur. Bağırsak mikrobiyomu, obezitenin gelişiminde ve ilerlemesinde önemli rol oynar. İşte tüm bu soruların cevabı mikrobiyomunun neye ihtiyacı olduğu ile ilgilidir. Tıpkı senin gibi mikrobiyomun da eşsiz ve özeldir. Bu sebepten dolayı her birimizin ihtiyaç duyduğu besin kaynakları farklıdır.

Kendi “sağlıklı beslenme” şeklini oluşturabilmen için öncelikli olarak mikrobiyomunun sesini duymalısın. Hangi bakterilerinin arttığını, hangilerinin azaldığını öğrenmelisin ki onları dengeye ulaştıracak besinleri tüketebil.

Not: Bu makale bilgilendirme amaçlıdır. Profesyonel tıbbi tavsiye, teşhis veya tedavi oluşturmak veya onun yerine geçmesi amaçlanmamıştır.
Phone
Sitemizde çerez konumlandırılmaktadır. Çerezlere ilişkin detaylı bilgi için Aydınlatma Metni’ni ve Gizlilik Politikası’nı inceleyebilirsiniz.